Blogs

Kunstenaar Mona Hatoum

Mona Hatoum, “Cells” (2014) (detail), zinc-plated steel and hand-blown glass 53 1⁄2 x 47 3⁄4 x 25 3⁄4 inches(136 x 121 x 65.5 cm) (courtesy of the artist and Alexander and Bonin, New York, © Mona Hatoum, photo by Joerg Lohse)

Hatoum heeft performances gedaan en videowerken gemaakt, vervolgens kwamen de installaties en sculpturen. Ze maakt vaak gebruik van huiselijke alledaagse objecten, die ze weet om te zetten in enge dingen. Neem bijvoorbeeld de doodgewone rasp voor kaas, komkommer en andere voedingswaren die je klein kunt raspen voor bijvoorbeeld een salade. Hatoum heeft drie verschillende soorten rasp uitvergroot tot een driedelig kamerscherm. Auch, daar wil je je niet aan schaven.
Ze is geboren in Palestina (1952) en woont sinds 1975 in Londen. Ze heeft vele exposities gehad. Een overzicht daarvan vind je hier. Meer over Mona Hatoum en dan vooral afbeeldingen vind je bij Artsy.

Advertenties

Een foto is/of het echte werk?

Robert Smithson: Spiral Jetty; 1970. Basaltblokken, klaksteen, aarde, zoutkristallen, rood plankton. 460 m lang en 4,5 m breed. Great Salt Lake, Utha. Fotograaf: Gianfranco Gorgoni.

Enige tijd geleden schreef ik het artikel De (on)zichtbaarheid van een werk. Het is een bewerking van een filosofisch paper over Land Art dat ik schreef tijdens mijn studie. Het is een doorwrocht ding, dus als je het wilt lezen moet je even voor gaan zitten.

Daarnet vond ik in mijn mail een aankondiging voor een fototentoonstelling van de fotograaf Gianfranco Gorgoni. Deze man maakte onder andere foto’s van Spiral Jetty, het kunstwerk dat onderwerp is van mijn artikel. Het grappige is dat deze fotograaf nu naam heeft gemaakt door foto’s te maken van Land Art, dus van kunstwerken die allang weer in moeder aarde zijn verdwenen.

Dat roept bij mij allerlei vragen op, zoals: Is de fotograaf nu een kunstenaar Lees verder “Een foto is/of het echte werk?”

Expo ‘De kleuren spatten je tegemoet’

Het gezellige dorpshuis Den Durpsherd in Berlicum bruist van de activiteiten. Op de tweede verdieping, ook bereikbaar met een lift, is een mooie galerij voor beeldend werk. Daar hangen van 8 april tot 1 juli 2018 de werken die je hierboven afgebeeld ziet. Een beschrijving bij de werken vind je hier (pdf). Het is elke keer weer een genoegen om de afdrukken te zien, beslist heel anders dan de digitale versie op de computer. Ik heb de tentoonstelling dan ook met veel plezier ingericht en was aangenaam verrast door alle vriendelijke hulp van mensen die bij Den Durpsherd werken.

Op de tweede verdieping worden ook zalen verhuurd en zo nodig gebruikt als kleedruimte voor mensen die optreden in de grote zaal. De dag van de opening van mijn tentoonstelling, 8 april 2018, trad er bijvoorbeeld een groot koor op. Het was daardoor boven en beneden een drukte van belang. Heel gezellig! En bovendien stroomden daardoor de complimenten binnen! Best fijn om te horen dat mensen het prachtig vinden wat ik heb gemaakt en de moeite nemen om me dat te vertellen.

Op de begane grond is er een foyer met bar, achter het dorpshuis is een ruime parkeerplaats. Je kunt nog tot 1 juli 2018 terecht voor de tentoonstelling.

RijkGevuldBloemstillevenMetTulp 2017

Gaan we de komende tijd weer tulpenfoto’s naar je toe sturen?
Niet alleen ik blijk verslaafd aan de tulpenprojecten, er zijn ook andere enthousiaste liefhebbers! Ik moest er wel even over nadenken, want ik wilde een project met dode bloemen doen. Na wat discussie in onze FB-groep besloot ik te gaan werken met foto’s van verse tot en met totaal uitgebloeide tulpen. Nu vind ik die ingedroogde, verschrompelde tulpen altijd al fascinerend, maar inmiddels heb ik ook anderen aangestoken, blijkt 🙂

De vorige projecten zijn beschreven in de blogcategorie beeldend projecten Susan, ofwel hier (2014/15), en hier (2016).

Expositie
Lees verder “RijkGevuldBloemstillevenMetTulp 2017”

Why Are There So Many Great Women Video Artists

De titel van dit blog doet meteen denken aan de titel van het essay van Linda Nochlin Why Have There Been No Great Women Artist? uit 1971. De video bij dit blog stamt uit 1997, ook niet heel recent dus. Helaas geeft het artikel (geschreven door Kat Herriman) geen antwoord op de eigen titel. Lees verder “Why Are There So Many Great Women Video Artists”

Kunstenaar La Wilson

Cover Photo of La Wilson
Artwork by La Wilson. Photo by David H. Wilson Jr. Courtesy of the photographer.

 

 

 

 

 

 

 

Alexxa Gotthardt heeft een prachtig verhaal geschreven over deze kunstenaar (26 mei 1924 – 30 maart 2018), een liefdevol portret van een bijzondere vrouw en stadsgenoot van de auteur. Deze keer geen verslag van hoe ‘vergeten’ de kunstenaar is (geweest), zoals veel vrouwen is overkomen, maar een zacht glooiende vertelling over de carrière en het leven van een kunstenaar tegen wil en dank. La Wilson, zo citeert Alexxa, zei: ‘What I’m getting from the art is a spirit I want to bring into the rest of my life.’ En: ‘I am freer in art work than in any other area of my life.’

Haar meest bekende werk is Homage to Jackson Pollock (1980. Courtesy of the Akron Art Museum), waarin ze onder andere de speelgoedpistooltjes van haar zoon heeft verwerkt.

Voor La Wilson waren leven en werk met elkaar verweven, haar kunstwerken zijn haar leven zo lijkt het. In ieder geval gaven ze haar, als de puzzelstukjes in elkaar vielen, een heel goed gevoel dat steeds voor herhaling vatbaar was.

Het hele artikel van Alexxa Gotthard kun je hier lezen (in het Engels): link.

 

Nicola L., beroemd, vergeten en hervonden

Installation view, Nicola L.: Works, 1968 to the Present, SculptureCenter, New York (photo by Kyle Knodell)

Nicola L. (1937), inmiddels in de tachtig, en heeft voor het eerst in haar carrière een overzichtstentoonstelling. Ze begon in de jaren 1960 met schilderen, maar stapte al gauw over op kunstvormen als sculpturen, performances en films. Ze stond in de jaren 1960 en 1970 op gelijke voet met andere kunstenaars, maar verdween tientallen jaren onder de radar. De laatste jaren is er weer een hernieuwde waardering van haar werk. Lees verder “Nicola L., beroemd, vergeten en hervonden”