Blogs

Nicola L., beroemd, vergeten en hervonden

Installation view, Nicola L.: Works, 1968 to the Present, SculptureCenter, New York (photo by Kyle Knodell)

Nicola L. (1937), inmiddels in de tachtig, en heeft voor het eerst in haar carrière een overzichtstentoonstelling. Ze begon in de jaren 1960 met schilderen, maar stapte al gauw over op kunstvormen als sculpturen, performances en films. Ze stond in de jaren 1960 en 1970 op gelijke voet met andere kunstenaars, maar verdween tientallen jaren onder de radar. De laatste jaren is er weer een hernieuwde waardering van haar werk. Lees verder “Nicola L., beroemd, vergeten en hervonden”

Advertenties

Een integer kunstenaar: Tinkebell

In de loop van mijn promotieonderzoek heb ik steeds meer waardering gekregen voor kunstenaar Tinkebell. Die waardering groeide toen ik afgelopen donderdag 8 maart een interview op de radio met haar hoorde. Terwijl ik in mijn witte bolletje over de Nederlandse snelwegen tufte, op weg om een expositielokatie te bekijken voor mijn eigen beeldend werk, hoorde ik haar glashelder uitleggen hoe zij werkt, hoe zij dat deed in Fukushima en waarom. De interviewers waren perplex dat zij, nadat zij gevraagd was voor dit project, spontaan in het vliegtuig naar Japan Lees verder “Een integer kunstenaar: Tinkebell”

Chaos

In rep en roer
Heen en weer rennend
Lijdzaam wachtend
Berustend
Scheldend
En onveranderlijk
In gezelschap van een spreker aan de andere kant van de mobiele telefoon
Zo ondergaat de mens de chaos van het openbaar vervoer.

De een zegt ‘ik heb wat vertraging’
De ander roept ‘het is een complete rotzooi
Lees verder “Chaos”

Belangeloosheid

Hoe moet je nou een kunstwerk, een object waarderen?

Volgens de filosoof Immanuel Kant (1724-1804) speelt belangeloosheid daarbij een belangrijke rol. Hij schreef ooit: Das Wohlgefallen, welches das Geschmacksurteil bestimmt, ist ohne alles Interesse. Dit betekent zoiets als: Het genoegen, dat het smaakoordeel bepaalt, is zonder enig belang. In deze zin van Kant spelen drie dingen een rol: genoegen (Wohlgefallen), smaakoordeel (Geschmacksurteil) en belang (Interesse).

Belang hangt volgens Kant samen met het aangename en het goede. Het aangename is iets dat voldoening geeft, het vervult direct een begeerte. Je hebt Lees verder “Belangeloosheid”

Hoe begin ik!

Tips om een stukje te schrijven.

Je wilt een mooie pakkende tekst maken, maar je bent niet bepaald een ‘taalwonder’. Je vindt het lastig om kort maar krachtig over het voetlicht te krijgen wat je kwijt wilt. Misschien maak je iets en spreekt het resultaat voor zichzelf in al zijn pracht, maar wil je er toch ook wat bij vertellen. Of je hebt iets meegemaakt Lees verder “Hoe begin ik!”

Marisol, beroemd, vergeten en hervonden

Marisol, “Women and Dog” (1963–64), on view in the Whitney Museum exhibition ‘America Is Hard to See’ (photo by Benjamin Sutton/Hyperallergic)

Marisol (1930-2016) was een ster in de New Yorkse kunstscène in de jaren 1960. Ze brak door met een solotentoonstelling in 1962 in de Stable Gallery. Er waren heldere, hoekige sculpturen van mensen te zien die een scala aan Amerikaans leven vertegenwoordigen: van de Kennedy’s tot een stoffige boerderij tot aan de kunstenaar zelf. Marisol combineerde geverfde en minimaal gesneden houten figuren met gevonden voorwerpen zoals schoenen en deuren. De sculpturen waren grappig maar indringend, eenvoudig ogend maar vakkundig gemaakt.

Hoewel de tentoonstelling een carrière met groot artistiek succes en een sterrenstatus tot gevolg had, verdween ze toch tientallen jaren onder de radar. De laatste jaren is er weer een hernieuwde waardering van haar uitzonderlijke werk. Marina Pacini, hoofdconservator van het Memphis Brooks Museum of Art was de organisator van een Marisol-overzicht in 2014. Zij vertelt: “Marisol was een van de meest gerespecteerde kunstenaars van de jaren zestig. Naarmate de decennia verstreken, werd ze ten onrechte uit die geschiedenis geschreven. Mijn doel was om haar terug te brengen naar de bekendheid die ze terecht verdient. Haar onnavolgbare sculpturen en werken op papier behandelen enkele van de meest meeslepende en actuele kwesties van de laatste halve eeuw, van vrouwenrollen en kansarme mensen tot een discussie over creativiteit en ouderdom. Haar werken blijven tegenwoordig net zo belangrijk als toen ze ze maakte.”

Marisol zelf hield het in 1968 voor gezien, hetzelfde jaar dat ze een soloshow had op de Biënnale van Venetië. Ze ging een aantal jaar de wereld rondreizen. Bij haar terugkomst bleek de kunstwereld behoorlijk veranderd. Ze ging weer aan de slag, maar vond geen aansluiting meer bij het kunstpubliek. Tot 2014, toen Marina Pacini een retrospectief organiseerde. Ze heeft daar nog twee jaar van kunnen genieten, op 85-jarige leeftijd overleed ze.

Lees het hele artikel hier, het is in het Engels en er staan prachtige foto’s bij.

 

Context en de prostituee als kunstobject

Elaine Vis, 2009, GoodBad, Een Ander Daglicht Utrecht (NL)

Marcel Duchamp heeft overtuigend aangetoond dat context belangrijk is voor de beleving van een object. In zijn poging elke flinter esthetiek te laten verdwijnen, kocht hij een massaal geproduceerd product. Dat kon van alles zijn, zoals een flessenrek, sneeuwschep, fietswiel en urinoir. Hij zette er een handtekening op en plaatste die dingen in de kunstcontext: een plek waar mensen samenkomen om van kunst te genieten (museum, tentoonstelling, presentatieplek). Zijn wens om iets te vinden dat geen esthetische waarde zou krijgen bleek een hopeloze actie. Lees verder “Context en de prostituee als kunstobject”