Feuilleton Abramović

Link naar het Feuilleton Abramović, blogs in het kader van mijn promotieonderzoek.

Inhoudsopgave Feuilleton Abramović, met links per aflevering
DEEL 1 Over geraakt worden door een kunstwerk
1 Hoe het begon
2 Wat zag ik op die foto?
3 Is er een brandblusser in de buurt?
4 Waarom doet zij dit?!?
5 Filosofische vragen
6 Zo, dat is gelukt!
7 Alexej von Jawlenski
8 Wat is dat: ‘mooi’?
9 ‘Schön ist das, was ohne Begriff allgemein gefällt.’
10 Wat betekent ‘begrip’?
11 Geraakt zijn, ‘mooi’ en ‘afschuwelijk’
12 Is geraakt worden een particuliere, subjectieve beleving?
13 Kenvermogens en geraakt worden
14 Het vrije spel der kenvermogens
15 Verbeelding
16 Verbeelding en fantasie
17 Verbeelding en zien-in
18 Verbeelding en ‘leemte’
19 Verbeelding, verstand en kunst kijken
20 De juist mix en invoelen
21 Gepastheid, invoelen, emoties
22 Emoties en projectie
23 Eenvoudige projectie
24 Complexe projectie
25 Gepastheid, projectie en kunst ofwel: Waarom doet zij/raakt mij dit?!?

DEEL 2A Over het kunstwerk, wat het is, wanneer iets kunst is
26 Het object/kunstwerk
27 Gaat het alleen om jouw ‘geraakt worden’?
28 Is het kunst? Een geschiedenis in zevenmijlslaarzen
29 Klik-klaaaarrrr. De fotografie
30 De omgekeerde pispot
31 Fountain … en toen?
32 Wat nu? – Fountain
33 Ze gingen los!
34 Fountain, een logisch gevolg. Zou je denken?
35 Iets bijzonders en ook zeer menselijks
36 Duchamp een valsspeler?
37 Fountain … een zaak van het hoofd of het hart?
38 Het Schone en het Verhevene
39 Plato’s dubbel verwijderd van het ideaal
40 Staat het in het museum? Voilà, het is kunst…
41 Sta je niet totaal voor gek?
42 Gaat het nog wel om het object?
43 Kunst ≠ objecten
44 Kunstbewuste makers van kunst
45 Tot het uiterste doorgevoerde kunstgeschiedenis
46 Enig verband tussen huidige en vroegere kunst
47 Genoegens/ervaringen die je kunt beleven door kunst
48 Historie in kunst in bloemen, wolken, krullen en guirlandes
49 X is een kunstwerk op tijdstip t
50 … dan en slechts dan …
51 … bedoelen / beschouwen-als-een-kunstwerk…
52 Hoezo correct?
53 Intenties van de kunstenaar
54 Weten wat kunst is
55 What the F***
56 Hoe kunst is beschouwd/behandeld, met Betzy Akersloot-Berg
57 Ach, het is eigenlijk zo simpel
58 Opgevuld gat in de grond
59 Esthetische kenmerken dienen vermeden te worden
60 De wereld is al vol met objecten
61 Artistieke procedés
62 Artistieke intentionaliteit
63 Primaire en secundaire kwaliteiten
64 Ga zélf kijken!
65 Sappige knapperige rode appel
66 Wanneer is iets kunst?
67 Fountain is geen kunstwerk
68 Is een dichtgegooid gat in de grond een kunstwerk?
69 Een conceptuele-kunst-procedé?
70 Dát is kunst

DEEL 2B Over esthetische eigenschappen
71 Wat ís dat, esthetische eigenschappen?
72 Esthetische eigenschappen, voor iedereen weer anders?
73 Esthetische eigenschappen: wie het ding in welke categorie waarneemt
74 Esthetische eigenschappen hedendaagse kunst
75 Buitencategorie: Land Art
76 Esthetische eigenschappen Land Art
77 Kunst is …

DEEL 3 Over Marina Abramović en haar werk
78 Is jezelf pijn doen kunst?
79 Pijnlijke performance
80 Re-enactment
81 Waarom de pijnlijke performance kopiëren?
82 ‘Rip-offs’
83 Niet jatten, maar netjes vragen
84 Seven easy pieces
85 Snijden in eigen vlees
86 Automutilatie = verminken?
87 Spelen met leven, Abramović’ werk
88 Zelfverwonding: doelbewuste handeling
89 Zelfverwonding: herhalende en directe handeling
90 Eufoor gevoel na zelfverwonding
91 Abramović’ psychische pijn
92 Abramović: ‘alles was extreem’
93 Abramović: ‘ik heb me nooit thuis gevoeld’
94 Abramović: ‘Ik ben altijd een soldaat geweest’
95 Land Art-moment

DEEL 4A Feminisme (Abramović ontkent feminist te zijn)
96 Feminisme, een (etymologisch) brononderzoek
97 Feminisme, een man?
98 Feminisme: held op sokken?
99 Feminisme: krant, tijdschrift en woordenboek
100 Ongelooflijk doorzettingsvermogen
101 Mannen, een genereus gebaar
102 Kiesrecht, piepklein beginnetje
103 Feminisme: is het dát?

DEEL 4B Feministische kunst (aan de hand van Judy Chicago)
104 Het andere feminisme
105 Feministische kunst, ehm…
106 Feministische kunst: één soort kunst voor alle vrouwen?
107 Feministische kunstbewuste makers van kunst
108 Vrouwelijkheid, zo goed mogelijk onderdrukken
109 Kunstwerk op waarde schatten
110 Alle kaarten op een alternatieve kunst community
111 Voortbouwen op werk van andere vrouwen
112 Transformationele kunst
113 Geen mannelijk naakt
114 Echt grote vrouwelijke kunstenaar

DEEL 4C Feministische kunst (aan de hand van Louise Bourgeois)
115 Louise Bourgeois (1911-2010)
116 Louise Bourgeois, eclecticisme en aura
117 Hoogst gevoelige kern: echtheid
118 Het effect van posters (reproductie) op kunstwerken
119 Verlies van aura in het oog van de toeschouwer
120 Bourgeois’ ‘bezieling’ van haar werk
121 Kwaad afweren, goede aanmoedigen, met angst omgaan
122 Het weefwerk van Bourgeois’ leven
123 Allerindividueelste expressie van een allerindividueelste emotie en/of kunst
124 Hart, hoofd, hart
125 Eenling met iets van een zonderling
126 Louise Bourgeois’ terugkerende thema’s en alchemie
127 Louise Bourgeois’ abstracte personages
128 Louise Bourgeois’ schrijfwoede
129 Louise Bourgeois’ Erasmus Books and Prints Shop
130 Louise Bourgeois’ werk in de jaren 1960
131 Werken in slaapkamers, kinderkamers, de keuken …
132 Lucy R. Lippards Eccentric Abstraction
133 Kom kijken! Het is hier, en hier, en hier!
134 Louise Bourgois’ cumulus
135 Louise Bourgeois’ activisme
136 Els Kloek met 2 x 1001 vrouwen
137 Louise Bourgeois’ carrière in vogelvlucht
138 Louise Bourgeois is beroemd op haar tachtigste

DEEL 4D Feministische kunst, over vrouwelijke beeldtaal
139 Wat is ‘female imagery’?
140 Wat is vrouwelijke beeldtaal bij ‘officiële’ kunst?
141 Vrouwelijke esthetica bij ‘officiële’ kunst
142 Vrouwelijke seksuele beeldtaal bij ‘officiële’ kunst
143 Vrouwelijke esthetica bij ‘officiële’ kunst: fragmenten
144 Fragmentatie! Vrouwelijke beeldtaal, ‘officiële’ kunst
145 Vrouwelijke esthetica: het huishouden
146 Abstractie, geometrie, keramiek en textiel: vrouwelijke beeldtaal
147 Feministisch essentialisme, of toch liever niet…
148 Vrouwelijke beeldtaal: feministisch realisme
149 Feministisch realisme: Nancy Spero
150 Feministisch realisme: Miriam Cahn
151 Feministisch realisme en expressionisme
152 Feministisch realisme: een hak zetten met Andreina Robotti en Mary Beth Edelson
153 Feministisch realisme: een hak zetten met Verita Monselles
154 Feministisch realisme: seks en citaat, Dotty Attie
155 Feministisch realisme: VALIE EXPORT ofwel Hier Ben Ik!
156 Feministisch realisme: Madonna als Amazone, Ulrike Rosenbach
157 Feministische kunst, visie op vrouw-zijn, momenten van bewustwording en vrouwenstrijd

DEEL 5A Feministische kunst, 5 thema’s, thema 1
158 ‘Onder het kinderen krijgen en de last der huiselijke zorgen’
159‘Zelfverloochening en onverpoosden arbeid, die de echte vrouw zoo gaarne beoefent’
160 Industrieschool voor de vrouwelijke jeugd
161 Een ‘vrij’ huwelijk in 1904 tussen kunstenaars …
162 Zij was ‘slechts bordurende’ …
163 Toegepaste kunstinvloeden op kubisme, expressionisme en dadaïsme
164 Sophie Taeuber, medeoprichter van De Stijl
165 Onderliggende patriarchale orde blijft onaangetast
166 Handwerken levert bijdrage aan ontwikkeling schilderkunst
167 Nee hè, dat zei ik óók!
168 Kunstenaar Sonia Terk (Delaunay) maakt eigenhandig school
169 Een lang leven vol prachtige en bewonderde (toegepaste) kunstwerken: Sonia Terk (Delaunay)
170 Mondriaan … de uitdrukking van de vrouwelijke geest in de kunst
171 Dood en begraven of gewoon springlevend?
172 De geestelijkheid vond het onzedelijk …
173 Actie tegen de vernederende abortuswetgeving
174 Hannah Höch, dadaïst
175 Het vrolijke konijn bij de wiskundige wortel
176 Grootmoeder gaat voor in kunst en emancipatie
177 Meret Oppenheim: Le déjeuner en fourrure
178 Meret Oppenheim: de enige echte surrealist?
179 Meret Oppenheim: ‘eeuwenoude discriminatie van de vrouw drukte op mijn schouders’
180 Meret Oppenheim maakt een van de eerste happenings
181 Meret Oppenheim kiest een vrouw als passief voorwerp. Waarom?
182 Losbandige kunstenaars? Oké, maar alleen de mannen dan…
183 Bam! Zij trekt een strook papier uit haar [zwart balkje]/[***]
184 Niki de St. Phalle: Kunst met een jachtgeweer
185 St. Phalle, Iannone en Jansen: nieuw ontdekte sensualiteit

DEEL 5B Feministische kunst, 5 thema’s, thema 2
186 Frustratie! Als een gekooid dier …
187 Groeiende woede en fanatisme
188 Wie is de ‘echte’ ik?
189 Op gelijke voet te komen met de maatschappij
190 De inwisselbare vrouw, een overgeleverd object
191 Een punthoofd van mannenvergaderingen
192 May Stevens: ‘essentiële onderdelen om de wereld te begrijpen’
193 Belangrijk: een Professional Artist’s Resume Kit!

DEEL 5C Feministische kunst, 5 thema’s, thema 3
194 Joan Semmel: ‘onszelf door onze eigen ogen gaan zien’
195 De strijd van de bewuste kunstenares, vóór de vrouwenbeweging
196 Anita Steckel: gevecht tegen censuur en dubbele moraal
197 Joan Semmel: haar lichaam door de lens van haar fototoestel
198 Juanita McNeely liet haar woede de vrije loop
199 Martha Edelheit: baanbrekend kunstenaar!
200 Martha Edelheit: tatoeage de eerste kunst, het menselijk lichaam het eerste doe
201 Edelheit’s levensgrote verwrongen lichamen in contrasterende ongewone kleuren
202 Woedende jaren 1970 feministische kunstenaar schildert nu stoere bonkige tractors
203 Het verstilde lichaam onder een bebloed laken
204 Ana Mendieta: kracht en magie
205 Ana Mendieta: conceptontwikkeling, uitvoering, en documentatie
206 Ana Mendieta: gezichts- en lichaamstransformatie/vervorming
207 Ana Mendieta: ‘vernietiging’ van het lichaam
208 Ana Mendieta: moord op het door de kunst en cultuur gecreëerde wezen
209 Ana Mendieta: bloed, bloed, bloed
210 Ana Mendieta’s meest schokkende performances
211 Ana Mendieta experimenteert met verbeeldingswaarneming
212 Ana Mendieta: Kan het geen hond iets schelen?
213 Ana Mendieta: banden met het universum herstellen
214 Ana Mendieta in het land van de begrafenisrituelen en tradities
215 Ana Mendieta: Waar kunst echt over gaat is historische verbondenheid!
216 Je kunst uittillen boven materialiteit, tijd en ruimte
217 Het vrouwenlichaam onder een vergrootglas
218 Het mannenlichaam onder een vergrootglas
219 Dames Juf-Vrouwen en Mevrouwen in het struikgewas
220 Het vrouw/manlichaam onder een vergrootglas: androgynie
221 Annemarie Schwarzenbach en Marianne Breslauer
222 Androgynie, een soort hemelse droom
223 Marina Abramović en Ulay: androgynie en géén feminisme
224 Androgynie als gelijkwaardigheidsideaal
225 Van androgynie naar vagina
226 De ‘centrale holte’ …
227 Uitvinden van de eigen manier van werken
228 Op zoek naar de ‘vrouwelijke toets’
229 Van een schilderende vrouw stond men pas echt perplex
230 Het creatieve zelf als een vrouw?
231 Archetypisch spoor in de vrouwelijk psyche?
232 Dramatische betekenisvolle verdichting
233 Kunst van sociaal nut en belang
234 Een liefdevol maar ondermijnend eerbetoon
235 Sociaal realisten, vrouwen en mannen hetzelfde?
236 Van sociaal naar evocatief realisme: de ‘close-up vision’
237 Direct verband, geen verborgen symboliek
238 Mythes, symboliek en Surrealisme
239 Van evocatief naar het ding-op-zichzelf
240 Realisme: geschilderd Coca Cola flesje doet denken aan, eh, Coca Cola flesje
241 ‘Het gewone, opgerekt tot een hypothetische oneindigheid’
242 Levendige uitdaging van abstractie
243 Vloeren, speelgoed en wasgoed als dagelijkse kost
244 Figuurschilders met subtiele talenten als seismografische recorders
245 Alice Neel, nog vòòr haar 80e beroemd
246 Alice Neel / Vincent van Gogh
247 Alice Neel, portretten met sluimerend ongemak
248 Alice Neel, de zwangere vrouw en het zelfportret
249 De actieve kunstenaar (v) versus het passieve model (m)
250 Interesse in lichaamsbeharing en de eindeloze diversiteit ervan
251 Een verzameling borsten, billen en lege blikken
252 Pornografische verbeelding (m) versus uniciteit geportretteerden (v)
253 Ideologische aannamen naar bewust niveau tillen

DEEL 5D Feministische kunst, 5 thema’s, thema 4
254 ‘Vrouwelijke eigenschappen als gouden draadjes ingeweven’
255 Creativiteit is geen waardevrij begrip
256 Herwaardering artistieke uitingen in heden tot en met verre verleden
257 Het onbespreekbare naar de oppervlakte
258 Vrouwengeheimtaal in quilts
259 Herhalingsmotieven en kleurenrijkdom in weven, lapwerk en naaien
260 Joyce Kozloff: hiërarchie decoratieve kunsten en ‘grote’ kunsten doorbreken
261 ‘Belangrijke vrouwen opgediend en opgegeten door de geschiedenis’
262 Vrouwensporen in de westerse beschaving
263 Bedoeïenenvrouwen, architecten die tenten bouwden
264 Dollhouse
265 A Portrait of the Artist as a Young Housewife
266 Angelika Kaufmann, niet herwaarderen maar afrekenen
267 Raymonde Arcier maakt het immense werk van vrouwen zichtbaar
268 Dagmar Dorsten: het ik is een zee zonder maat en grenzen
269 Gloednieuwe visie op kunst als gebaar
270 Hobby-Art?
271 Femmage, ga er maar aanstaan (vele criteria)

Advertenties